OM OSS

I Sverige ingår Gilera from januari 2010 i SPG
(Svenska Piaggiogruppen)

Svenska Piaggiogruppen
E-post: info@spgmotor.se

Gileras historia börjar I den tidiga delen av 1900-talet. Den första Gilera motorcykeln tillverkades 1909 och hette VT 317. Fadern bakom företaget och den första modellen var Giuseppe Gilera.

Efter första världskriget producerade Gilera en 500-kubiks sidventilare som vann det mesta som gick att vinna inom racing på den tiden. I mitten av 30-talet fortsatte man utvecklingen och Quattro Bulloni och Otto Bulloni föddes.

Rondine var en annan futuristisk modell med en fyrcylindrig 500-kubiks motor. Den kom att sätta flera världsrekord och toppnoteringen för toppfart var 274 km/t. Det rekordet stod sig i nästan 2 årtionden och under den perioden fortsatte Gilera sin framgång inom racingen.

År 1969 blev Gilera en del av Piaggio Group vilket ledde till en stor omstrukturering. Fokus lades återigen på mopeder, lätta mc och mellanklass mc. Man stod för en hel del inovation och revolutionerande lösningar inom mc industrin, så som den första 2-cylindriga 125 kubikaren som sattes i motocross-modellerna.

Under 80-talet producerade Gilera en ny en-cylindrig 4-taktare med dubbla kammar som man först tillverkade som 350 och 500 kubikare och sedan också 600 kubikaren. Den sistnämnda vann Paris-Dakar rallyt två gånger.

Under säsongen 1992/1993 vann man återigen världsmästerskapet i 250-klassen och under 1993 flyttades produktionen till Pontedera och sedan dess har nästan 700000 Gilera producerats.

År 2001 återvände Gilera till Moto GP cirkusen med en ung Manuel Poggiali, från San Marino, som förare. Gilera blev en av de bästa i 125-klassen och den 20 maj vann man den första tävlingen på 38 år när man var först över mållinjen på Le Mans . Säsongen blev intressant och efter 2 segrar till (Portugal & Valencia) och totalt 11 podium placeringar slutade Manuel Poggiali som världsmästare i 125-klassen.

Det var en seger man längtat efter i 44 år. Gilera var nu tillbaka på allvar.

År 2002 beslutade man att fortsätta satsa på racingen och Manuel Poggiali, med förnyat förtroende slutade 2:a.

GILERA’S VÄRLDSMÄSTARTITLAR

“MANUFACTURER WORLD CHAMPIONSHIPS”
1952 – 500cc
1953 – 500cc
1954 – 500cc
1955 – 500cc
1957 – 500cc and 350 cc

“RIDER WORLD CHAMPIONSHIPS”
1950 – Umberto Masetti – 500cc
1952 – Umberto Masetti – 500cc
1953 – Geoff Duke – 500cc
1954 – Geoff Duke – 500cc
1955 – Geoff Duke – 500cc
1957 – Libero Liberati – 500cc
2001 – Manuel Poggiali – 125cc
2002 – Manuel Poggiali – 125cc
2003 – Stefano Bianco – 125cc

“GRAND PRIX SEGRAR”
500cc – 35 segrar
350cc – 2 segrar
125cc – 8 segrar